Here will soon be some reviews on my small and big EDC model

Hej Jag hade turen att för några veckor sedan få en av Seveds större EDC:er i min hand. har sedan tidigare två av den mindre modellen som jag inte kan prisa nog mycket. Förra helgen fick jag äntligen en chans att prova kniven ute i det fria. Första uppdraget var att se till så att det blev en ordentlig brasa att värma sig vid i kylan. Kniven utsattes för att både spänta stickor & även för att spjälka upp vedträn till brasan. Eggen och slipningen höll osedvanligt bra trots det bistra vädret, vätan och väl tilltagna vedträn. Prövade lite täljning efter att eggen utsatts för "vedhuggningen" och den hade riktigt bra skärpa trots detta, imponerande. Bladryggen har egentligen inte de dimensioner som behövs för att klyva ett vedträ, den ligger på ca.3,2mm och det hade varit betydligt lättare med 5mm+. Trots detta så bet den inte fast förrän den var igenom halva vedträna. Kort sagt detta är en riktig alround kniv i lagom format ute i skogen. Handtaget hade bra grepp trots det kalla & fuktiga vädret, kanske tack vare Seveds finurliga skåror i greppet. Jag gillar verkligen att hela bladet eller eggen går att använda eftersom det saknas parerstång eller klack vid fingergrepp. Bara ren skäryta, suveränt! Kan bara upprepa mina egna ord Seved, gällande den lilla EDC´n och nu också denna, det här är en riktig "Allemans kniv". Tack Seved för en riktig "kompis" ute i bushen. Den såg till så att det blev en ordentlig läger eld. Mvh Peter/Qinti

Kommentarer
Postat av: Janne

Jag har haft den höga äran att få utvärdera denna fina EDC-kniv utav Seved ett par dagar & kan bara buga mig, lyfta på hatten & säga Jösses vilken kniv!...

Den har visat sig verkligen vara den ultimata EDC-kniven man kan ha i bältet & det var riktigt svårt att behöva skicka tillbaka den efter helgen som jag hade den.....

Den är liten & stor på samma gång, vilket vill säga att den är kompakt/liten men ändå stor att använda, för trots sin litenhet så klarar den av stora uppgifter med bravur & jag kände aldrig att jag skulle vilja haft en större kniv för att klara av uppgiften utan denna här kniven invaggade mig i trygghet i varje utmaning som tex. att skära Tomater, kött, skära av Paracord-bitar kapa av ett 10mm rep eller som när jag skar ner småträd på några centimeter i diam. till att sätta upp ett tillfälligt vindskydd eller lite mindre grenar till korvpinnar inför grillningen osv...
Den känndes aldrig fel i något läge så jag kan bara ge den toppbetyg & skulle tro att den har goda utsikter till att bli en Folkkniv som inom snar framtid kommer att hänga i bältet på var & en som vet att uppskatta en riktig kniv av högsta kvalitet!

Grattis Seved till att ha skapat en magnifikt fin kniv!


//Janne

2013-03-09 @ 22:50:23
Postat av: Seved

Tack ska ni ha för dom fina orden :D

Seved

2013-03-10 @ 00:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0